Polski Klub SkiTurowy

Ogólnopolski, nieformalny klub pasjonatów skialpinizmu, turystyki narciarskiej oraz freeride'u

Forum Polski Klub SkiTurowy Strona Główna -> Sprzęt skiturowy -> Krawędzie
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Krawędzie
PostWysłany: Nie 22:53, 17 Lut 2019
Norden
domownik
 
Dołączył: 08 Lis 2010
Posty: 164
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 1 raz
Skąd: Wojnicz





Zmasakrowałem na 1 wyjeździe dopiero co naostrzone ręcznie krawędzie - przy hamowaniu na wancie ukrytej pod śniegiem - pod butem z jednej strony.
jest jakiś doraźny sposób na naprawę czy wszystko trzeba będzie robić od nowa i całość?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Krawędzie
PostWysłany: Pon 14:49, 18 Lut 2019
tom_tom
rozkręcam się
 
Dołączył: 25 Sty 2019
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Skąd: Bielsko-Biała





Norden napisał:
Zmasakrowałem na 1 wyjeździe dopiero co naostrzone ręcznie krawędzie


...to już wiesz, dlaczego nart skiturowych (których się używa w skrajnie różnym terenie i warunkach), nie ma co przesadnie ostrzyć i w ogóle przejmować się stanem krawędzi i ślizgów :) Pierwsze rysy w nowych nartach bolą najbardziej, potem przestajesz się przejmować :)

Ja przejeżdżam takie umęczone krawędzie z boku zwykłą ręczną ostrzałką na 89 st. zbierając "drut", ale tylko wtedy kiedy wiem, że mogę rzeczywiście spotkać lity lód na trasie i będę musiał trawersować po nim, w innych wypadkach w ogóle nie przejmuję się stanem krawędzi. Nie wyobrażam sobie ostrzenia nart skiturowych za każdym razem, kiedy umęczę krawędzie, musiałbym co 2 sezon kupować nowe narty...


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Re: Krawędzie
PostWysłany: Pon 23:18, 18 Lut 2019
semow
domownik
 
Dołączył: 16 Sty 2008
Posty: 1255
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Skąd: Kraków





tom_tom napisał:
Norden napisał:
Zmasakrowałem na 1 wyjeździe dopiero co naostrzone ręcznie krawędzie


...to już wiesz, dlaczego nart skiturowych (których się używa w skrajnie różnym terenie i warunkach), nie ma co przesadnie ostrzyć i w ogóle przejmować się stanem krawędzi i ślizgów Smile


W szczególności, jak wjedziesz na lód czy beton... krawędzie muszą być ostre, chyba że jeździmy tylko po krzakach i po miękkim. To kwestia bezpieczeństwa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Krawędzie
PostWysłany: Wto 8:14, 19 Lut 2019
jarodar
domownik
 
Dołączył: 30 Paź 2006
Posty: 945
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 16 razy
Skąd: Sandomierz/Warszawa





tom_tom napisał:


...to już wiesz, dlaczego nart skiturowych (których się używa w skrajnie różnym terenie i warunkach), nie ma co przesadnie ostrzyć i w ogóle przejmować się stanem krawędzi...


Mi sie zmienil ten pogląd pewnego mroźnego i slonecznego dnia na Salatynie po dwustumetrowym locie w centralnym zlebie Salatyna. Na górze bylo lodowo. Na dole Bogu dzięki lądowalem w miękkiej zaspie.
Wszystkim radzę byc mądrym wcześniej.

@Norden
Ja bym usunal zadziory i zakladal narty tak, zeby ta uszkodzona pracowala na gornej narcie:)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Krawędzie
PostWysłany: Wto 10:43, 19 Lut 2019
mtr
domownik
 
Dołączył: 09 Sty 2012
Posty: 177
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Skąd: Warszawa





jarodar napisał:
tom_tom napisał:


...to już wiesz, dlaczego nart skiturowych (których się używa w skrajnie różnym terenie i warunkach), nie ma co przesadnie ostrzyć i w ogóle przejmować się stanem krawędzi...


Mi sie zmienil ten pogląd pewnego mroźnego i slonecznego dnia na Salatynie po dwustumetrowym locie w centralnym zlebie Salatyna. Na górze bylo lodowo. Na dole Bogu dzięki lądowalem w miękkiej zaspie.
Wszystkim radzę byc mądrym wcześniej.


Ja po tego typu doświadczeniach (może trochę mniej dramatycznych), oprócz baczenia na stan krawędzi, postanowiłem wyposażyć się we [link widoczny dla zalogowanych]. I polecam. Oczywiście oprócz, a nie zamiast prawdziwego czekana.


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
Re: Krawędzie
PostWysłany: Wto 11:10, 19 Lut 2019
tom_tom
rozkręcam się
 
Dołączył: 25 Sty 2019
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Skąd: Bielsko-Biała





jarodar napisał:
tom_tom napisał:


...to już wiesz, dlaczego nart skiturowych (których się używa w skrajnie różnym terenie i warunkach), nie ma co przesadnie ostrzyć i w ogóle przejmować się stanem krawędzi...


Mi sie zmienil ten pogląd pewnego mroźnego i slonecznego dnia na Salatynie po dwustumetrowym locie w centralnym zlebie Salatyna. Na górze bylo lodowo. Na dole Bogu dzięki lądowalem w miękkiej zaspie.
Wszystkim radzę byc mądrym wcześniej.

@Norden
Ja bym usunal zadziory i zakladal narty tak, zeby ta uszkodzona pracowala na gornej narcie:)


Zgadza się na Sałatynie wiosną jest często dramat, lodoszreń, wtedy ostre krawędzie to podstawa. Ale tam lecisz na sam dół po lodzie w razie gleby tak czy tak :) Tak jak napisałem, ja ostrzę właśnie tylko wtedy kiedy spodziewam się lodu (np. Tatry), w Beskidach praktycznie jeździ się po miękkim i często po krzokach, kamieniach, rowach, potokach. Można ostrzyć ale jeden przejazd i po krawędziach... Ja mam w plecaku ostrzałkę za 50 zeta w razie czego w ciągu 3 minut zdejmuję drut z przytępionych krawędzi. Ostrzenie serwisowe to zdjęcie kilku-kilkunastu setek z bocznych powierzchni oraz z całej dolnej powierzchni łącznie ze ślizgiem, 10 takich ostrzeń i połowy krawędzi nie ma. Także nie ma co przesadzać. Oczywiście zaraz mnie Koledzy serwisanci zgromią że łatwiej im ostrzyć częściej i zbierać mniej niż rzadziej i więcej. Ale w przypadku nart skiturowych wolę mieć gruby ślizg i grube choć poszarpane krawędzie, które tylko w razie konieczności przejadę z boku.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez tom_tom dnia Wto 11:14, 19 Lut 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 13:00, 19 Lut 2019
Norden
domownik
 
Dołączył: 08 Lis 2010
Posty: 164
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 1 raz
Skąd: Wojnicz





Może nie wygląd drastycznie, no ale 1 wyjazd po ostrzeniu...

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 13:29, 19 Lut 2019
tom_tom
rozkręcam się
 
Dołączył: 25 Sty 2019
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Skąd: Bielsko-Biała





Naostrzyć z boku (zlikwidować zadziory i drut), dołu nie ruszać, jeździć. Nie odczujesz różnicy. Czekaj na gorsze uszkodzenia, kiedy do wymiany będzie fragment krawędzi i ślizgu. BTW co to za narty ? Coś miękkawa ta krawędź z tego co widać na zdjęciu, ślizg nawet nie ruszony a krawędź taka zjechana ? To były kamienie czy co ?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez tom_tom dnia Wto 13:31, 19 Lut 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 13:47, 19 Lut 2019
Norden
domownik
 
Dołączył: 08 Lis 2010
Posty: 164
Przeczytał: 2 tematy

Pomógł: 1 raz
Skąd: Wojnicz





tom_tom napisał:
Naostrzyć z boku (zlikwidować zadziory i drut), dołu nie ruszać, jeździć. Nie odczujesz różnicy. Czekaj na gorsze uszkodzenia, kiedy do wymiany będzie fragment krawędzi i ślizgu. BTW co to za narty ? Coś miękkawa ta krawędź z tego co widać na zdjęciu, ślizg nawet nie ruszony a krawędź taka zjechana ? To były kamienie czy co ?


Zadziory wiem... Ale zlikwidować drut? Pewnie wyjdę na dyletanta, ale nie rozumiem...

Wayback K2 88, wszędzie teraz ich pełno...

Skręt/hamowanie na skale ukrytej pod śniegiem, z Wołowego Grzbietu, bo zachciało mi się z samej góry, zamiast niżej i od Zwornika, gdzie było więcej śniegu...
Krawędź przyjęła wszystko, bo nachylenie stoku ok 35 stopni...

Ale najważniejsze pytanie, czy przypadkiem krawędzie nie zostały naostrzone za cienko?
Bo przez 3 lata na fabrycznym ślizgu nie miałem czegoś podobnego, a kamienie bywały praktycznie na każdym wyjeździe...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Norden dnia Wto 13:49, 19 Lut 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 15:00, 19 Lut 2019
tom_tom
rozkręcam się
 
Dołączył: 25 Sty 2019
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Skąd: Bielsko-Biała





No to przy okazji trochę teorii co do ostrzenia nart, na końcu wnioski :)

Tutaj masz przykładowy przekrój naostrzonej krawędzi narty:

[link widoczny dla zalogowanych]

W nartach zjazdowych SL i GS kąt boczny zwykle mieści się w granicach 87-89°, kąt podniesienia krawędzi 0,5-1,5°. W skiturowych kąty powinny być sporo łagodniejsze, np. odpowiednio 89° oraz 0-0,5°.

Czym ostrzejszy kąt boczny, tym narta będzie lepiej trzymać na lodzie (tworzy się ostrze jak w nożu), ale krawędź będzie mniej trwała (będzie się szybciej tępić). Czym większy będzie kąt podniesienia krawędzi, tym narta będzie łatwiej i płynniej wchodziła w skręt na przygotowanym stoku, ale w razie poważnego uszczerbienia krawędzi, nie będzie już z czego zebrać materiału i trzeba będzie zeszlifować całą krawędź.

Drut

Kiedy ostra krawędź zaczyna się tępić, materiał (stal) z dolnej strony krawędzi wywija się na boczną stronę krawędzi, i to wywinięcie to jest właśnie tzw. drut. W efekcie krawędź jest zaokrąglona przez ten drut. Żeby krawędź była znowu ostra, wystarczy umiejętnie usunąć drut (przejechać raz z boku pilnikiem lub ostrzałką). Taki zabieg można powtórzyć 2-3 razy, potem dolna strona krawędzi ulega zużyciu i trzeba ją zeszlifować.

Także nie można zaostrzyć krawędzi "za cienko", można natomiast zaostrzyć narty skiturowe niepotrzebnie na za ostre kąty, co spowoduje że krawędź szybko się stępi i trzeba będzie szlifować z dołu i z boku, tracąc krawędzie i ślizgi.

Nieduże wyrywy w krawędziach (jak w Twoim przypadku) wystarczy potraktować miejscowo z boku ostrym płaskim pilnikiem (jeżeli masz wprawę) lub ostrzałką (jeśli nie masz wprawy) żeby usunąć zadziory i nie przejmować się nimi, nie odczujesz w ogóle tego że są, ponieważ narta na lodzie trzyma na długim odcinku krawędzi pod butem. A przy najbliższym ostrzeniu w serwisie prawie znikną.

Musiałeś najechać na bardzo twardą skałę i materiał z krawędzi popłynął jak plastelina, miałeś szczęście że nie wyrwałeś krawędzi


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez tom_tom dnia Wto 15:02, 19 Lut 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Krawędzie
Forum Polski Klub SkiTurowy Strona Główna -> Sprzęt skiturowy
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin