Polski Klub SkiTurowy

Ogólnopolski, nieformalny klub pasjonatów skialpinizmu, turystyki narciarskiej oraz freeride'u

Forum Polski Klub SkiTurowy Strona Główna -> Sprzęt skiturowy -> Silvretta 404 - regulacja
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Silvretta 404 - regulacja
PostWysłany: Pon 23:47, 27 Lis 2006
ptroja
rozmowny
 
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Skąd: Otwock





Czesc, mam prosbe - potrzebuje wyregulowac wiązania Silvretta 404...

Czy mozecie udzielic mi wskazowek, jak/czy da sie to zrobic samemu? Ewentualnie gdzie w W-wie moge sie z tym zwrocic?

Nie ukrywam, ze sa to moje pierwsze wiazania w ogole.
Wiem, ze z regulacja wypiecia nie ma zartow i musi to byc dobrze zrobione, le jednoczesnie czytalem, ze da sie bez wiekszej filozofii samemu to ustawic.

Z gory dziekuje za rady!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ptroja dnia Wto 23:43, 28 Lis 2006, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pon 23:57, 27 Lis 2006
pokor
administrator
 
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 2600
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 33 razy
Skąd: Sudety





Ustawia się tylko tylną część wiązania wypięcie w przód lub górę jak kto woli uchylasz na górze wiązania plastikową klapkę i tam jest śruba kręcisz i patrzysz jak ci się przesuwa skala na tylnej części wiazania tej do zapinania na bucie.
Wypięcie na bok skalę ma na płaskiej plastikowej części a śruba jest od tyłu i to samo skala wypięcia jest podana w DIN teraz w necie znajdż tabelę i zastosuj sie do niej tzn wzrost waga i długosc buta to wszystko ma wpływ potem mozna kombinować w stylu początkujący trochę na minus a zaawansowany na plus.
A w Wawie pisz do mnie na PW lub zabierz do Araba jeśli będziesz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 10:59, 28 Lis 2006
Maciej
domownik
 
Dołączył: 06 Mar 2006
Posty: 1414
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Skąd: Wabrzezno (Kuj.-Pom.)





pokor napisał:
skala wypięcia jest podana w DIN teraz w necie znajdż tabelę i zastosuj sie do niej


Hej, tylko tak gwoli przypomnienia Din dinowi nie rowny, ustawienia wiazan turowych sa inne niz wiazan zjazdowych.
Diny wynosza chyba 1 i 1,2kg, nie pamietam.
Ponadto ustawiona sila wypiecia musi byc adekwatna do konkretnego zjazdu, tak by w trudnych warunkow narta nie wypiela samoczynnie.

pozdr.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 11:30, 28 Lis 2006
Floydian2
rozmowny
 
Dołączył: 01 Lis 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Skąd: Kraków





Jeśli kupiłeś używany sprzęt (jak większość użytkowników Silvretty 404) sugeruję, abyś wyciągnął sobie pytkę odpowiedzialną za wypinanie się buta na bok i dobrze przeczyścił rolki. Najlepiej zrobić to za pomocą starej szczoteczki do zębów oraz WD 40 lub podobnego specyfiku.
W rokach do starego smaru lubi przylegać piasek (skąd piasek w zimie ?) igiełki drzew i tym podobne, co skutecznie je blokuje. Potem delikatnie posmarować smarem np. do łożysk, można jeszcze wpuścić kilka kropel oleju opartego na teflonie /taki do smarowania łańcucha rowerowego/

Jeśli uznasz że ta cała zabawa z Silvrettą 404 jest warta przysłowiowej świeczki - gratuluję - będziasz długo cieszył się sprawnym, choć ciężkim wiązaniem.

Piotr


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Floydian2 dnia Wto 13:43, 28 Lis 2006, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 11:43, 28 Lis 2006
pst
domownik
 
Dołączył: 02 Paź 2006
Posty: 362
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Skąd: Kraków





Maciej napisał:
Hej, tylko tak gwoli przypomnienia Din dinowi nie rowny, ustawienia wiazan turowych sa inne niz wiazan zjazdowych.

Jesteś tego pewien? Norma to norma; tabelka Naxo jest identyczna, jak dla zjazdowych wiązań. Na pewno się różnią normy DIN/ISO opisujące interface but-wiązanie, ale to inna bajka.

Maciej napisał:
Diny wynosza chyba 1 i 1,2kg, nie pamietam.

Ustawienie siły wiązania nie zależy tylko od wagi - ważna jest też długość skorupy buta i wzrost. W sporym skrócie - dla dwóch osób o tej samej wadze graniczny moment siły ma być zachowany, więc ze zwiększaniem ramienia (but) musi iść w parze zmniejszanie siły (nastawy wiązania). Podobnie ze wzrostem - osoba wyższa przy tej samej masie ciała działa siłą przyłożoną na dłuższym ramieniu, więc wyższym momentem.
Uważam, że pisanie o zależności pomiędzy tylko wagą i DIN jest niebezpieczne, szczególnie, jeśli czytają to początkujący. Gorąco zachęcam do skonsultowania się z dostarczoną przez producenta tabelką nastawów (potem, w miarę obserwowacji i na drodze świadomych decyzji można to sobie regulować inaczej).

Piotr


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 13:11, 28 Lis 2006
pokor
administrator
 
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 2600
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 33 razy
Skąd: Sudety





pst napisał:
Maciej napisał:
Hej, tylko tak gwoli przypomnienia Din dinowi nie rowny, ustawienia wiazan turowych sa inne niz wiazan zjazdowych.

Jesteś tego pewien? Norma to norma; tabelka Naxo jest identyczna, jak dla zjazdowych wiązań. Na pewno się różnią normy DIN/ISO opisujące interface but-wiązanie, ale to inna bajka.

Maciej napisał:
Diny wynosza chyba 1 i 1,2kg, nie pamietam.

Ustawienie siły wiązania nie zależy tylko od wagi - ważna jest też długość skorupy buta i wzrost. W sporym skrócie - dla dwóch osób o tej samej wadze graniczny moment siły ma być zachowany, więc ze zwiększaniem ramienia (but) musi iść w parze zmniejszanie siły (nastawy wiązania). Podobnie ze wzrostem - osoba wyższa przy tej samej masie ciała działa siłą przyłożoną na dłuższym ramieniu, więc wyższym momentem.
Uważam, że pisanie o zależności pomiędzy tylko wagą i DIN jest niebezpieczne, szczególnie, jeśli czytają to początkujący. Gorąco zachęcam do skonsultowania się z dostarczoną przez producenta tabelką nastawów (potem, w miarę obserwowacji i na drodze świadomych decyzji można to sobie regulować inaczej).

Piotr


Dokładnie tak jak piszesz DIN to DIN i nie inaczej
[link widoczny dla zalogowanych]

Skala jest jedna używana w świecie nie tylko w Niemczech właśnie dlatego,że jest standardem o stałych wartościach
I tak jak ty również wyżej pisałem, że wzrost , waga i długosc buta ma znaczenie.
ja przy wzroście 173cm i wadze 65kg mam duzo niższy DIN niz kolega o tych parametrach z racji buta 45a on 42


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 13:44, 28 Lis 2006
Maciej
domownik
 
Dołączył: 06 Mar 2006
Posty: 1414
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Skąd: Wabrzezno (Kuj.-Pom.)





A to mnie ktos pare lat temu w blad wprowadzil Pst, Pokor -dzieki za wyprowadzenie mnie z bledu. Chociaz przy mojej masie i tak zawsze ustawiam na max.

co do linka zas, to niebardzo widze tam cos na temat, jak w wyszukiwarke wpisac Skibindung, to wyswietlaja sie jakies platne artyukly.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 18:05, 28 Lis 2006
pokor
administrator
 
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 2600
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 33 razy
Skąd: Sudety





Link to tylko strona Niemieckiego Instytutu Normalizacyjnego , który stworzył DIN natomiast same tabele regulacji trzeba szukac na stronach producentów wiązań zjazdowych.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 22:07, 28 Lis 2006
ptroja
rozmowny
 
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Skąd: Otwock





Dziękuje wszystkim za rady, właśnie jestem po robocie, więc podzielę się spostrzeżeniami - mam nadzieje, że może komuś się przydadzą na przyszłość.

Gdzie regulować i na co patrzeć można odczytać z instrukji,
[link widoczny dla zalogowanych]
czyli do wypięcia bocznego to odpowiednio elementy 8 i 9,
a do górnego 21 (po uniesieniu klapki 19) i 22.
Czyli dokładnie jak napisał pokor, tyle, że z obrazkami.

Co do czyszczenia, o którym napisał Floydian2, nie było dla mnie
jasne jak mam wyciągnąć tą (jaką?) płytkę... Potrzebne informacje
znalazłem na stronie:
[link widoczny dla zalogowanych]
a wszystko dokładnie widać na filmiku:
[link widoczny dla zalogowanych]

U mnie akurat było bardzo czysto, wiec właściwie nic tam dalej nie
smarowałem. Sprawdziłem tylko, że wszystkie rolki kręcą się jak powinny.
Dla osób kupujących używane wiązania informacja - właśnie pod tą
płytką znajduje się oznaczenie daty produkcji. U mnie 6/93, więc aż dziw,
ale są w znakomitym stanie.

Co do skali DIN, to w powyższym skanie manuala jest mowa o normie DIN 7881 (i jeszcze jakiejś, ale to nie wygląda na 7891...). Sama norma jest dostępna... odpłatnie z [link widoczny dla zalogowanych] Nigdzie nie znalazłem tabeli nastaw producenta, więc ustawiałem według tabeli NAXO:
[link widoczny dla zalogowanych]

Na moje początkujące 64kg i 170cm, długość spodu buta 311mm, ustawiłem ok. 5.25DIN. Miałem problem przy ustawieniu górnego wypięcia, bo kreska (czerwona?) która była na wskaźniku już praktycznie wyblakła.

Wygląda więc na to, że do Araba wybiorę się o pare nart lżejszy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 23:15, 28 Lis 2006
KubaR
domownik
 
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 1517
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Skąd: Rabka - Zdrój





Dorzucę swoje trzy grosze:

1. nastawy na skali bezpieczników to nie wszystko. Część ludzi zapomina o tym, że żeby te nastawy działały to również docisk (czyli siła z jaką but jest ściskany w wiązaniu) musi być ustawiony prawidłowo. W silvrettach 400/404 to nie problem - z boku wiązania jest wskazówka i dwie kreski.

2. Należy zwrócić uwagę, że w wiązaniach co mają parę lat nastawy według skali mają się nijak do rzeczywistych wartości. W niektórych serwisach są takie maszyny na których mozna przetestować rzeczywistą siłę wypięcia. Sam nigdy z niech nie korzystałem ale skoro mowa o początkujących.

3. Nie pamiętam czy 404 też ale na pewno 400 i 300 występowały w dwóch wersjach ze skalą DIN i (starsze) ze skalą 1-2-3. Wtedy trzeba sobie te skale przeliczyć pamiętając że 1 to ca 5 a 3 to 9-10.

Pozdrówka,

Kuba


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 23:32, 28 Lis 2006
Maciej
domownik
 
Dołączył: 06 Mar 2006
Posty: 1414
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Skąd: Wabrzezno (Kuj.-Pom.)





Jak juz lecimy ogolnie po wiazaniach, to aby wartosc sily wypiecia zbyt szybko nie zaczela miec sie nijak do faktycznej sily wypiecia warto podobno po sezonie ustawiac sile na minimum, by mechanizm (sprezyna Question ) nie byl pod stalym naprezeniem przez caly czas.
Ja w kazdym razie tak robie i wierze w skutecznosc tego zabiegu Smile .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 23:41, 28 Lis 2006
ptroja
rozmowny
 
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Skąd: Otwock





KubaR, dzieki!

Cytat:
1. nastawy na skali bezpieczników to nie wszystko. Część ludzi zapomina o tym, że żeby te nastawy działały to również docisk (czyli siła z jaką but jest ściskany w wiązaniu) musi być ustawiony prawidłowo. W silvrettach 400/404 to nie problem - z boku wiązania jest wskazówka i dwie kreski.


Prawdę mówiąc wcale tego nie zauważyłem, tylko ustawiłem tak, aby but nie miał wyczuwalnych luzów w wiązaniu... - okazało się, że trafilłem.
Dla kompletności - na wcześniej cytowanym obrazku z manuala - chodzi tutaj o element 12. Reguluje się po zwolnieniu blokady trzymającej
wiązanie (26), przekręceniu dźwigni 10 i przesunięciu tylnej części wiązania tył/przód wybierając inna zapadke (11).

Cytat:
2. Należy zwrócić uwagę, że w wiązaniach co mają parę lat nastawy według skali mają się nijak do rzeczywistych wartości. W niektórych serwisach są takie maszyny na których mozna przetestować rzeczywistą siłę wypięcia. Sam nigdy z niech nie korzystałem ale skoro mowa o początkujących.


Znalazłem informacje, że te maszyny _nie_działają_ z wiązaniami turowymi, w szczególności z 404-ką. W odróżnieniu od wiązań zjazdowych, 404-ka ma bezpiecznik boczny tam gdzie ma (14), a nie z przodu, jak w zjazdowych.

Hmm... powstaje z tego "S404 for dummies", ale licze, że może komuś na coś się przyda. Ja od sprzedawcy dowiedziałem się b. mało, ale byłem zdecydowany na ten model po opiniach jakie znalazłem w sieci. Gość zgarnął wszystko z likwidowanej wypożyczalni w Dolomitach - i między zjazdówki zaplątało sie troche sprzętu turowego Wink

Niebawem bedzie kolejny odcinek - montaż skistoperów Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Wto 23:52, 28 Lis 2006
KubaR
domownik
 
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 1517
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Skąd: Rabka - Zdrój





ptroja napisał:

Znalazłem informacje, że te maszyny _nie_działają_ z wiązaniami turowymi, w szczególności z 404-ką. W odróżnieniu od wiązań zjazdowych, 404-ka ma bezpiecznik boczny tam gdzie ma (14), a nie z przodu, jak w zjazdowych.


Nie działają z Silvrettą. Z Fristschi Diamir, Naxo itp. będa działać.


Cytat:

Niebawem bedzie kolejny odcinek - montaż skistoperów Very Happy


Do Silvretty 300/400/404 raczej nie ma problemów Smile Do silvrett 500/505/555 bywają duże. (rózne wersje wiązań i skistoperów). Poza tym do bodajże pierwszych Easy-Go skstopery kłociły się z harszlami (nie wiem czy czasem z 300/400/404 też się nie kłocą Sad)

Kuba


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 9:31, 29 Lis 2006
pokor
administrator
 
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 2600
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 33 razy
Skąd: Sudety





Ale z silvą PURE już chyba maszyny działają bo ma wypięcie przodu czy może jestem w błędzie


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 10:15, 29 Lis 2006
KubaR
domownik
 
Dołączył: 05 Mar 2006
Posty: 1517
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Skąd: Rabka - Zdrój





pokor napisał:
Ale z silvą PURE już chyba maszyny działają bo ma wypięcie przodu czy może jestem w błędzie


To może nie do końca być tak.
We fritschi czy naxo przód wiązania działa w sposób zbliżony do klasycznych wiązań zjazdowych (jest sobie szczęka, punkt obrotu i sprężyna).

W Pure mechanizm jest nieco inny - z przodu część mocująca jest odpowiednio wyprofilowana a regulacja bezpiecznika odbywa się pośrednio przez regulację docisku - w tym wiązaniu regulacja docisku jest SUPER ważna. Wypięcie wiązania w bok odbywa się w ten sposób, że w momencie gdy but zaczyna się przekręcać w bok, zaczyna się poruszać po krzywiźnie przedniej szczęki. Powoduje to jego lekkie cofnięcie a następnie dalsze wyśliznięcie się za szczęki. To cofanie może powodować, że maszyny będą głupieć (to jest tylko moje podejrzenie).

Pozdrówka,

Kuba

P.S. Starsze modele Pure miały problem z wytrzymałością - lubiły w części przedniej pękać. Zostało to poprawione - można sobie zdjęcia obejrzeć na

[link widoczny dla zalogowanych]

A konkretnie wersja słaba:



i wersja poprawiona:



K.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 10:28, 29 Lis 2006
pokor
administrator
 
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 2600
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 33 razy
Skąd: Sudety





Ok dzięki nie ogladałem ich dokładnie ale myślałem, że działają klasycznie a tu zonk.
Od razu też zobaczyłem gdzie pękały bo tylko o tym słyszałem od chłopaków z Parku Babiogórskiego


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 16:58, 17 Lut 2010
jarek
rozmowny
 
Dołączył: 26 Lis 2008
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Skąd: Katowice





KubaR napisał:
Dorzucę swoje trzy grosze:

1. nastawy na skali bezpieczników to nie wszystko. Część ludzi zapomina o tym, że żeby te nastawy działały to również docisk (czyli siła z jaką but jest ściskany w wiązaniu) musi być ustawiony prawidłowo. W silvrettach 400/404 to nie problem - z boku wiązania jest wskazówka i dwie kreski.


Odświeżam staroć Smile
Moje buty mogę założyć z dociskiem trochę powyżej minimum albo maksimum
Która wartość docisku (12) jest lepsza, czy ma to wpływ na wypinanie wiązania?
Na razie jeżdżę na minimalnym, bo łatwiej zapiąć wiązanie Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 15:38, 23 Lut 2011
jerry1743
rozkręcam się
 
Dołączył: 17 Mar 2009
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław





no właśnie, zastanawiałem się co to jest za skala min max z boku wiązania w 404. To jest właśnie ta regulacja docisku buta? Jak się to reguluje?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez jerry1743 dnia Śro 15:39, 23 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 17:26, 23 Lut 2011
Kondzioł
rozkręcam się
 
Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków





Witam.
Wg mojej wiedzy aby but był trzymany przez wiązanie w bezpieczny i oficjalny sposób - wskazanie powinno być między MIN a MAX.
Tego się nie reguluje - to jedynie pokazuje docisk, pokazuje czy dobrze ustawiliśmy rozmiar wiązania do długości skorupy.
Kiedyś jeździłem ze wskazaniem leciuteńko powyżej MAX i bezpieczniki wypinały się prawidłowo na sucho jak i w terenie. Jako że regulacja wiązania w Silvrettach 400, 404 jest skokowa to inną możliwością było leciuteńko powyżej MIN. Jednak wg mnie but siedział wtedy w wiązaniu zbyt luźno, docisk był za słaby. Przy wskazaniu w okolicach MAX trochę trudniej dopiąć wiązanie.
Po cos jednak to wskazanie jest więc aby się pozbyć wszelkich obaw lepiej regulować wiązanie zgodnie z protokołem czyli nie za ciasno i nie za luźno.

Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 19:20, 23 Lut 2011
jerry1743
rozkręcam się
 
Dołączył: 17 Mar 2009
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław





u mnie ten wskaźnik jest nieruchomy. Tak mi się przynajmniej wydaje. W obu wiązaniach. Przy czym wiązania praktycznie nieużywane były od nowości.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Czw 12:39, 24 Lut 2011
Kondzioł
rozkręcam się
 
Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków





Wskaźnik jest nieruchomy i taki ma być.
Ruchoma jest duża część wiązania pod piętą + to co trzyma buta z tyłu.
Podczas zapinania buta widać jak to wygląda - cała tylna część wiązania trzymająca buta przemieszcza się do tyłu względem wskaźnika który jest jakoś tam zespolony z tymi głównymi szynami/drutami wiązania.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Silvretta 404 - regulacja
Forum Polski Klub SkiTurowy Strona Główna -> Sprzęt skiturowy
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin